Search This Blog

Sunday 31 October 2010

WSET Advanced


Nemreg egyhetes kepzesen voltam, a WSET felsofokon. Irnek rola roviden, talan lesz aki erdekesnek talalja. Ceges szervezes, nagyszeru kornyezetben. Az elmeletet mindenki megtanulta otthon, az 1 het alatt atmentunk a konyvon egy Jedi vezetesevel, aki nagyszeru eloado, tanar volt. Tudasa felelmetes - O irta WSET felsofok tankonyv Olaszorszagos fejezetet - ravilagitott az osszefuggesekre, s kostolas kostolast kovetett, lasd kepek. A napi 9 ora koncetralast mentalisan nagyon farasztonak talaltam, nem is olyan konnyu ez a folyamatos kostolas, mint talan sokan gondoljak. Sokat tanultam, s raebredtem, hogy mennyi mindent nem tudok. Ami nagyon erdekes volt az a WSET szisztematikus borkostolo rendszere, illetve annak hasznalata valaki altal, aki ezen a szinten van. Mukodik. Az elmeletet en is ertem nagyjabol, marcsak gyakorlatban kellene tudnom alkalmazni allando jelleggel. Kicsit olyan, mint a verselemzes vagy a bunteny helyszineles. Visszafele kell dolgoznod, aprankent kell osszerakni a kepet. Nekem most neha sikerul, neha nem. A vizsga 3 reszbol all, eloszor felorad van 2 borkostolasara vakon, majd 105 perc az elmeletre, 50 kerdeses teszt, illetve 4+1 temas kifejtos resz.A 2 borbol, az olcso olasz Valpolicella ment jol, mig a magas minosegu uj-zelandi Sauvignon Blanc-nal bezavart a citrom szine, az eloszor leirt helyes illat, s izaromakat atjavitottam, mert beneztem egy elzaszi rizlingnek. A magas minoseget vagtam, nagyon szep egyensulya volt, s hianyzott a jellegzetes egres illat, amit megszoktam mar az alacsonyabb minoseguektol, mint mondjuk az Oyster Bay fele, kb fele arert. Ez 5000ft fole volt arazva. Az irasbelit majd meglatjuk, a kifejtos resznel egy resznel szivtam rendesen, mert spanyol-portugal borokat kellett leirni, s ezeket nem tanultam agyon, mert nem iteltem gazdasagosnak. Nem nagyon ismetlodnek sehol mashol, a konyv sem erre van kihegyezve, hanem Franciaorszag, olaszorszag a fo csapasirany, s ezeket tanultam agyon. Az ikszelos reszen atszaguldottam, hogy legyen eleg idom a kifejtos reszre. Meg egy dolog, amire nem tudtam nagyon reagalni, az a sos etelhez parositando bor kerdes. A tobbi ugy erzem ment. Majd meglajuk honapok mulva. Ha nem sikerult, akkor megyek ujbol vizsgazni. Egyik este kicsit teszteltuk a Jedit vakkostolason, amit nagyon szivesen bevallalt. Egyikunk elment a sarki borboltba, s vett par kulonleges bort, mint peldaul rizling es pino Tazmaniabol, valamint becsempesztem egy Ikon Kekfrankos 2007-et is. ime a vegkovetkeztetese a magyar borrol: Meleg eghajlat, olcso, valami nem stimmel vele, rossz fajta a rossz helyen. A tazman pinot Central Otagonak lotte be, evjarat, s fajta stimmelt. s mindezt vacsora kozben az eloetel folott...
Par erdekesebb kostolt bor a hetrol a kostolt kb. 80-bol:
1-Robert Mondavi Fume Blanc, Napa Valley, 2007: A nev egy jol elkeszitett SB-t takar. Halvany, citromzold szin, fiatalos kozepesnel kevesbe intenzivebb orr, mely citrom, bodza, s barack formajaban jelenik meg. Megizlelve eroteljes, s kiegeszul nemi zoldfuszeres felhanggal, magas sav, s alkohol (14,5%).Teste karcsunak irhato le. Pont ellentete egy uj-zelandi SB-nak, visszahuzott orr, eroteljes a szajban. Nagyon tisztesseges iparosmunka, azonnali fogyasztasra, £11.99, 6 pont lazan.
2-Au Bon Climat Chardonnay Bien Nacido Vineyard, Santa Maria, 2008: Szemre kozepesen intenziv, aranyszinu. Orrban izmos barack, s bananhej illat. Kostolva barack, banan, vanilia, passion fruit, algopirin, kremes. Alkohol mersekeltebb (13.5%). Testes, eroteljes, izletes bor. Ha kotozkodnom kell: hossza es savai lehetnenek jobbak. Meg fejlodhet. £19.99, 7 pont.
3-Seghesio Old Vine Zinfandel, Sonoma County, 2005. Melyvoros szin, granatos karima. Intenziv fekete ribizlivel, s vaniliaval koszon rad. Kostolva mindene jelentos: alkohol (15.5%), sav, test, intenzitas, izek. (Ribizli, vanilia, cedrus, csoki,fahej).Hossza nagyon hosszu. Mindene nagy, egyensulyban van. Kicsit olyan, mint David Haye, fellepett a nagyok koze, de a gyorsasaga (itt egyensulya) megmaradt. Meg fejlodhet. £27.99, s a 8 pontot karcolgatja.
4-Inama `Vigneti di Foscarino` Soave Classico, Veneto, 2008: Kozepesen intenziv aranyszin. Erett, lusta, nyari viragmezo illat. Sav es alkohol (12.5%) alacsony, minden mas magas, eroteljes. A vege is nagyon rendben van, s hosszu. Azonban megfaradt mar, az oxidacio jegyeit mutatja. Nem szabad vele sokat varni. Nekem nagyon izlett. £17.99, a jobb pillanatokban 7 pont.
5-Mascarello `Villero` Barolo, Piemonte, 1999: Melyvoros szin, granatos karima. Gazdag, nagyon hangsulyos orr, fekete gyumolcsok, tolgy, csoki, fuszerek. Testes joszag, semmi nem log ki, szep egyensuly. Hosszat tanitani lehet. Mar nem fejlodik tovabb. Sajna csak 10 percunk volt egymasra. Mikor jott a kovetkezo bor, meg mindig a szamban illegette magat. S nem ihattam meg. Merda! £55, 9 pont.
6-Georg Mosbacher Deidesheimer Herrgottsacker Riesling Spatlese Trocken, Pfalz, 2007: Citromszin, rozsaszin grapefruit, gyumolcskonzerv orr. Kostolva citrom, tropusi gyumolcsok, mango, banan. Szep egyensuly, a magas sav nagyon jol all neki. Meg van benne tartalek, fog meg fejlodni. £14.99, 7 ponton all jelenleg.
7-Itt ket 2004-es Bordeaxrol szolnek roviden: Evjarat, s ar megegyezik (£24.99), de mekkora kulonbseg van koztuk: Chateau Larrivet Haut-Brion, Passac-Leognan: Mar hanyatlik, nincs benne eleg gyumolcs. 7 pont. Chateau Laroque Grand Cru, Saint-Emilion: Nagyon gyumolcsos, testes, karakteres bor, mindene helyen van, s nagy potencial van meg benne. 8 pont.
8- Domaine de la Pousse d`Or, Puligny-Montrachet `Le Cailleret` Premier Cru, Cote de Beaune, 2006: Aranyszin, orrban alma, barack, izre kiegeszul nemi piritossal,s jon a sok asvany,s kremes is kozben. Hogy is van ez? Meg fejlodhet...De hova? Hossza legenda kategoria. £59, 8-9 pont kozott eppen.

No comments:

Post a Comment